17 listopadu 2014 ~ 2

Novinka: Pepa učí předškoláky!

Od druhé poloviny září 2014 začal Pepa nově vyučovat i předškoláky. Principy efektivní výukové metodiky inspiration+, které dlouhodobě fungují na dospělých a dětech školního věku, se v rámci pilotního projektu snažíme uzpůsobit i na děti, které zatím psát a číst neumí. To, že by to fungovat mohlo, potvrdil před lety už náš malý mexický kamarád, tehdy pětiletý, Adolfo z Jalcomulca … 😉

Ve spolupráci s MŠ v Sosnové se podařilo vytvořit dvě skupinky dětí, které mají zájem začít s angličtinou ještě před zahájením povinné školní docházky. Hlavním přínosem by mělo být, že až se děti s angličtinou setkají ve škole, nebude pro ně něčím neznámým a pravděpodobně k ní rychle získají pozitivní vztah, neboť v ní budou zpočátku oproti ostatním vynikat. Vzhledem k tomu, že v dnešním (natož pak budoucím) globalizovaném světě je a bude jazyková gramotnost rozhodovat nejen na trhu práce, motivace je to určitě legitimní. Lze ale děti předškolního věku opravdu naučit něco víc než tradiční „barvy a zvířátka“?

Po měsíční zkušenosti jsme přesvědčeni, že ano. Dosáhnout úspěchu je ale o poznání náročnější než při výuce dětí, které již číst a psát umí a které jsou zvyklé na „školní režim“. Aby úsilí skutečně přineslo požadované výsledky a předškolní děti uměly anglicky nejen rozumět, ale především aktivně komunikovat, je, alespoň dle našeho názoru, třeba zajistit splnění několika klíčových podmínek:

  • maximální intenzita kontaktu s angličtinou

– děti, které si doma nemohou přečíst zápisky z hodin, si logicky zapamatují jen to, co do „další lekce“ nezapomenou. Proto je důležité vyučovat kratší dobu (udržení pozornosti více než 30 min je u předškoláků problém), ale zato co nejčastěji. Děti mají v tomto věku skvělou paměť, takže aktivní kontakt s angličtinou 2x týdně ve školce a 1x doma s rodiči je určitě dostačující. Čím častější ale je, tím samozřejmě lépe.

  • systematičnost výuky a aktivní zapojení

– látku je třeba řadit v jednoduchých, ale logických, návaznostech, které umožňují průběžně opakovat probranou slovní zásobu v nových větných konstrukcích (děti se rády učí nové věci). Každé dítě musí být aktivně zapojeno, pasivní zapojení určitě nikoho angličtinu používat nenaučí. Výuka proto musí probíhat v malých skupinkách, ve kterých každé dítě dostane dostatečný prostor.

  • důslednost vyučujících a zábavná forma výuky
  • motivace a podpora rodiny

– rodiče a starší sourozenci by měli s malým studentem doma učivo opakovat (formou hry) a oceňovat jeho dílčí pokroky, protože uznání starších posílí vnitřní motivaci zvládnout něco, čemu dospěláci přikládají váhu. Nemotivovaného jedince naučit cizí jazyk nelze. Bez aktivní spolupráce rodičů samotní lektoři předškoláka velkým věcem naučit nemohou – pokud tedy výuka s lektory neprobíhá alespoň 3x týdně.

Jsme přesvědčeni, že pokud se podaří skloubit všechny čtyři výše uvedené faktory, výuka může být překvapivě efektivní i u předškoláků. Není to sice snadné, ale radost z pokroků dětí za zvýšené úsilí určitě stojí. V našem případě pracujeme v tomto formátu:

  • skupinky po max 6 dětech
  • výuka 2 x týdně po dobu 30 min
  • příprava materiálů pro rodiče k domácímu opakování

(ukázka materiálu pro rodiče: cvičebnice – arch 2)

A zde jsou první ukázky z hodin … 😉

  • Začátek hodiny …

  • Nová slovní zásoba …

  • Opakování slovní zásoby …

Za spolupráci děkujeme vstřícným zaměstnancům MŠ v Sosnové a poděkování patří samozřejmě také rodičům, kteří s dětmi doma dle instrukcí poctivě procvičují. Díky tomu není nutné trávit opakováním velkou část další lekce a je možné se dostat i k látce nové. Věříme, že spokojeni jsou všichni a že se tento nastolený trend podaří udržet dlouhodobě. Za pár týdnů se přihlásíme znovu s novou porcí videodokumentace pokroků našich milých malých kamarádů ;-).

Do té doby: bye-bye-bye! 😉

2 komentáře k “Novinka: Pepa učí předškoláky!”

  1. Ivo 1 listopadu 2016 at 09:38 Permalink

    vyzerá to super! ja by som im ešte potom napríklad doma púštal anglické rozprávky alebo také niečo :) A super program pre deti je aj tento http://www.anglictina-bez-biflovani.cz/video-anglictina-pro-deti?a_box=y7x556ws


Diskutuj, zanech komentář